Annonsørinnhold kun for helsepersonell

Byttet journalsystem til WebMed: – En helt ny verden
Treg responstid, bilder som frøs og stadig nye funksjoner som sviktet. Arbeidsdagene til fastlege Ola Sand ble ofte lengre enn de behøvde å være. Så byttet han journalsystem. – Det var som å gå fra steinalder til den moderne industrielle revolusjon, sier han.
Sand er medisinsk leder ved Best Helse på Nordstrand, et stort helse- og livstilssenter med 11 fastleger, 7 avtalespesialister og 4 fysioterapeuter. Han forteller at det forrige EPJ-systemet deres lenge fungerte helt kurant.
– I starten var vi i grunnen godt fornøyd, men over tid begynte ting å feile. De siste årene ble det bare verre og verre. Systemet hang, vi måtte stadig restarte og nye problemer dukket opp rett som det var.
Unødvendig lange dager
Det kom etter hvert til et punkt hvor Sand og kollegaene ble både slitne og frustrerte over systemet. Det stjal tid og energi.
– Med fastlegekrisen hadde vi nok bekymringer fra før. Vi trengte ikke enda en ting som gjorde arbeidsdagen lengre.
Dermed startet søket etter et nytt system. Ettersom de er et relativt stort senter, og i tillegg del av primærhelseteam-piloten, er de avhengig av bra flyt i både skjemaer og internkommunikasjon. Og med det falt valget på system WebMed.
– Vi ønsket å ha samme system for både fastleger, avtalespesialister, fysioterapeuter og kiropraktorer. Vår vurdering var at WebMed ville løse denne utfordringen aller best. I tillegg ønsket vi å prøve ut en annen leverandør, og det var dessuten et pluss at et stort selskap som Fürst står bak systemet, forteller Sand.
Enkelt og intuitivt
Å bytte ut et helt journalsystem kan kanskje høres ut som en monumental oppgave. Men for Sand og kollegaene gikk overgangen bra. Overraskende bra, synes han.
– Vi konverterte i løpet av en helg. På mandag hadde vi folk fra WebMed som hjalp oss litt, og allerede på dag 3 var vi tilbake for fullt. Selv hadde jeg fått covid, så jeg kom ikke på jobben før mot slutten av uken. Allikevel hadde jeg en helt vanlig dag, selv uten oppfølging. Så enkelt og intuitivt er det.
Forskjellen var som natt og dag. Mest fornøyd er han med responstiden – både den tekniske og den menneskelige.
– Det er en helt ny verden. Alt er så raskt og responsivt, og du kan enkelt ha flere bilder oppe samtidig. Det er lett å hente inn tekst, sende og motta vedlegg. Du kan knipse bilder og sende både dem og PDF-er til sykehus og motta bilder fra pasienter. Det funker rett og slett utrolig bra, sier den medisinske lederen og legger til:
– Servicen er dessuten helt suveren. Du får svar med en eneste gang. De kobler seg på og hjelper deg med hva enn det skal være, som regel innen minutter.
– Skikkelig smooth
Også ved Bogerud Legesenter i Oslo har de tatt steget over til WebMed. Hans Hovind, som har jobbet som fastlege i over 40 år, forteller om et system som tar legenes arbeidshverdag på alvor.
– Alt vi gamle doktorer har savnet, har utviklerne tatt ad notam og faktisk lagt seg i selen for å gjøre noe med. Resultatet er et skikkelig smooth system.
Overgangen til det nye systemet gikk helt smertefritt også for Hovind og kollegaene. I løpet av kort tid var all data konvertert – og systemet tatt i bruk.
– Det er så intuitivt å finne frem at du knapt trenger opplæring. Og skulle du trenge hjelp eller oppdage en feil, er folka på serviceavdelingen helt topp. Denne korte veien fra bruker til utvikler er noe jeg har savnet, og noe av grunnen til at vi gikk for WebMed.
Et system for fremtiden
For Hovind var det nemlig helt avgjørende at systemet stod på solide tekniske og økonomiske føtter – og at det hadde en fremtid med aktiv utvikling. Begge deler kunne han føle seg sikker på:
– Vi kjente jo noen av utviklerne fra før og visste at de hadde solid erfaring. Når da i tillegg Fürst står bak, visste vi at dette var et system som bare kommer til å bli bedre, sier han og avslutter:
– Og vi planlegger jo å bruke dette i lang tid fremover.
Vurderer du nytt journalsystem – eller er du nysgjerrig?
Les mer om WebMed her